Cestovné kancelárie

1./ Cestovne kancelárie si účtujú za zmenu osoby, ktorá sa zájazdu zúčastní (namiesto osoby AA ide osoba AB) pri zachovaní termínu, miesta destinácie, poctu osôb na izbe i rozsahu služieb poplatok, ak k zmene účastníka dôjde niekoľko dni pred termínom nástupu pýtajú až 80 percent z ceny zájazdu, pretože takúto zmenu berú ako zrušenie zaknihovania zájazdu? Ma na to cestovná kancelária, podľa Váš, pravo?

V zmysle § 741f Občianskeho zákonníka má objednávateľ právo písomne oznámiť cestovnej kancelárií, že zájazdu sa namiesto neho zúčastní iná osoba uvedená v oznámení. Objednávateľ tak môže uskutočniť len v určenej lehote a oznámenie musí obsahovať aj vyhlásenie nového objednávateľa, že súhlasí s uzatvorenou zmluvou a spĺňa všetky dohodnuté podmienky účasti na zájazde.  Pôvodný a nový objednávateľ spoločne a nerozdielne zodpovedajú za zaplatenie ceny zájazdu a úhradu nákladov, ktoré cestovnej kancelárií v súvislosti so zmenou vznikli.

"Z uvedeného vyplýva, že zmena objednávateľa, ako jednostranný úkon, je právom každého objednávateľa, pričom zákon predpokladá splnenie troch podmienok, a to uskutočnenie zmeny v lehote určenej v zmluve, vyhlásenie nového objednávateľa o súhlase s uzatvorenou zmluvou a splnení podmienok účasti na zájazde a úhrada nákladov, ktoré s tým cestovnej kancelárií vznikli."

2./ Obstojí, podľa Váš, ustanovenie vo všeobecné zmluvných podmienkach cestovných kancelárii, ktoré dáva cestovkám možnosť zrušiť zájazd v istom termíne (najčastejšie do 20 čí 21 dni, ale aj 10 dni pred jeho začiatkom), ak je jeho uskutočnenie ekonomicky neúnosné? S tým, že musí tuto skutočnosť klientovi bezodkladne oznámiť, no nič nehovorí o prípadnej finančnej kompenzácii navyše, maximálne o vrátení celej sumy, alebo ponuke iného termínu a zájazdu?

V zmysle § 741g Občianskeho zákonníka môže cestovná kancelária pred začatím zájazdu od zmluvy odstúpiť len z dôvodu zrušenia zájazdu alebo z dôvodu porušenia povinnosti objednávateľom, ktoré boli v zmluve dohodnuté. Ak cestovná kancelária zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má právo na primeranú náhradu škody. Toto právo vyplýva objednávateľovi priamo zo zákona a preto toto právo existuje aj v prípade ak v zmluve absentuje ustanovenie o takomto práve. Pri odstúpení cestovnej kancelárie z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, má objednávateľ vždy právo žiadať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá dohodnutým službám podľa pôvodnej zmluvy, ak cestovná kancelária môže takto zájazd poskytnúť. V prípade, ak nedôjde k uzatvoreniu takejto novej zmluvy, je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi celú sumu, ktorú od neho prijala a objednávateľ nie je povinný zaplatiť cestovnej kancelárií zmluvné pokuty. Uvedené nemá vplyv na právo objednávateľa na náhradu škody voči cestovnej kancelárií, ktorá sa posudzuje podľa § 420 a nasl. v spojení s § 741j OZ. Toto právo vyplýva objednávateľovi priamo zo zákona, a preto toto právo existuje aj v prípade ak v zmluve absentuje ustanovenie o takomto práve. Je potrebné upozorniť na znenie § 741j OZ, ktoré obsahuje tzv. exkulpáciu cestovnej kancelárie, t.j. dôvody, kedy sa cestovná kancelária zbaví zodpovednosti za škodu spôsobenú odstúpením od zmluvy alebo porušením povinností (ak preukáže, že škodu nespôsobila cestovná kancelária ani jej dodávatelia služieb, ale škoda bola spôsobená objednávateľom alebo treťou osobou, ktorá nie je v spojení s poskytovaním zájazdu alebo udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídateľných okolností).

3./ V podmienkach jednej z cestovných kancelárii sú ustanovenia : CK si vyhradzuje pravo na zmenu vecného a časového programu z dôvodu zásahu vyššej moci, z dôvodu rozhodnutia statných organov alebo mimoriadnych udalosti. Vyhradzuje si právo okamžité zrušiť zájazd v dôsledku udalosti, ktorým nie je možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídateľných okolnosti, ktoré znemožňujú čí zásadným spôsobom obmedzujú realizáciu alebo dokončenie zájazdu.
Ďalšie ustanovenie hovorí, že tieto zmeny (uvedené v dvoch vetách) nie sú dôvodom k odstúpeniu klienta od zmluvy ani dôvodom k podaniu reklamácie zo strany klienta. Nie je tato formulácia pre klienta nevýhodná? Nezbavuje sa podpisom možnosti akéhokoľvek finančného odškodnenia?

V zmysle § 741e Občianskeho zákonníka, ak je cestovná kancelária nútená pred začatím zájazdu (z objektívnych dôvodov) zmeniť podstatnú podmienku zmluvy, navrhne objednávateľovi zmenu zmluvy. Ak navrhne zmenu zmluvy má objednávateľ právo rozhodnúť, či so zmenou súhlasí alebo či od zmluvy odstúpi bez zaplatenia zmluvných pokút. Rozhodnutie objednávateľ musí písomne oznámiť cestovnej kancelárií v lehote určenej cestovnou kanceláriou. Právo od zmluvy odstúpiť vyplýva objednávateľovi priamo zo zákona. Ak objednávateľ od zmluvy odstúpi má právo v zmysle § 741g ods. 2 OZ na uzatvorenie novej zmluvy, t.j. na to aby mu cestovná kancelária poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá dohodnutým službám podľa pôvodnej zmluvy, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd poskytnúť. V prípade ak nedôjde k uzatvoreniu takejto novej zmluvy, je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi celú sumu, ktorú od neho prijala a objednávateľ nie je povinný zaplatiť cestovnej kancelárií zmluvné pokuty. Uvedené nemá vplyv na právo objednávateľa na náhradu škody voči cestovnej kancelárií, ktorá sa posudzuje podľa § 420 a nasl. v spojení s § 741j OZ. Je potrebné upozorniť na znenie § 741j OZ, ktoré obsahuje tzv. exkulpáciu cestovnej kancelárie, ktorej podmienky som spomínala v predchádzajúcej odpovedi.

"Zmluva o obstaraní zájazdu je spotrebiteľská zmluva a preto nesmie obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (tzv. neprijateľné podmienky). Neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú neplatné."

4./ Môže sa, podľa Váš, domáhať klient finančnej kompenzácie, ak:
a./ mu cestovka zmení hotel za iný, ktorý síce ma ten istý počet hviezdičiek, ale je ďalej od mora, v hlučnejšom prostredí, neobsahuje animačne služby a podobne?

Ak nastane zmena zájazdu po začatí zájazdu, cestovná kancelária je povinná uskutočniť také opatrenia,  aby mohol zájazd pokračovať. Ak toto pokračovanie zájazdu nie je možné zabezpečiť inak, ako poskytnutím služieb nižšej kvality, ako sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými službami a poskytnutými službami.

b./ si objednal izbu s výhľadom na more a nedostane ju?

Taktiež platí ako v predchádzajúcom prípade, jedná sa o poskytnutie služieb v nižšej kvalite a objednávateľ má právo na vrátenie rozdielu ceny medzi ponúkanými službami a poskytovanými službami. Odporúčam bez odkladu uplatniť svoje nároky písomne u zástupcu cestovnej kancelárie a mať o tomto uplatnení doklad.

c./ rozsah stravovania (ponuky jedla) nezodpovedá tomu, čo cestovka deklarovala,

Taktiež platí ako v predchádzajúcom prípade, jedná sa o poskytnutie služieb v nižšej kvalite a objednávateľ má právo na vrátenie rozdielu ceny medzi ponúkanými službami a poskytovanými službami. Taktiež odporúčam bezodkladu uplatniť svoje nároky písomne u zástupcu cestovnej kancelárie a mať o tomto uplatnení doklad.

d./ posunutím odletov a príletov stráca hodiny, ktoré mohol stráviť oddychom v letovisku,

V zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91 1. Keď prevádzkujúci letecký dopravca odôvodnene očakáva, že let bude mať meškanie voči plánovanému času odletu:
a) dve hodiny alebo viac v prípade letov do vzdialenosti 1500 km alebo menej; alebo
b) tri hodiny alebo viac v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1500 km a všetkých ostatných letov od 1500 km do 3500 km; alebo
c) štyri hodiny alebo viac v prípade letov, ktoré nespadajú pod písmená a) alebo b),
prevádzkujúci letecký dopravca cestujúcim ponúkne:
i) jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania a okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, alebo e-maily; a
ii) keď sa odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom čase odletu, hotelové ubytovanie v prípadoch: - keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, alebo - keď je nutný pobyt dodatočný k pobytu, ktorý predpokladal cestujúci a prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (hotel alebo iné); a
iii) keď je meškanie aspoň päť hodín, ponúkne cestujúcim možnosť vybrať si medzi: - úhradou úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, za časť alebo časti nevykonanej cesty a za časť alebo časti už vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu vo vzťahu k pôvodnému cestovnému plánu cestujúceho alebo v spojení s ním, do siedmich dní, a spiatočným letom do prvého miesta odletu pri najbližšej príležitosti.
Zodpovednosť za omeškanie letov je na leteckej spoločnosti, čo býva často upravené aj vo všeobecných obchodných podmienkach.

e./ cestovka zruší zájazd niekoľko dni pred plánovaným termínom nástupu.
V prípade ak cestovná kancelária zruší zájazd menej ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má podľa § 741g OZ právo na primeranú náhradu škody. Je potrebné upozorniť na § 741j OZ kde sú uvedené dôvody, kedy sa cestovná kancelária zbaví zodpovednosti za škodu.

"Právo na finančnú kompenzáciu je potrebné posudzovať podľa toho, či k zmene podmienok nastalo pred začatím zájazdu alebo po jeho začatí. Ak k zmene podmienok nastalo pred začatím zájazdu platia podmienky, ktoré som už spomínala."

Ak nastane zmena zájazdu po začatí zájazdu, cestovná kancelária je povinná uskutočniť také opatrenia,  aby mohol zájazd pokračovať. Ak toto pokračovanie zájazdu nie je možné zabezpečiť inak, ako poskytnutím služieb nižšej kvality, ako sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými službami a poskytnutými službami. Objednávateľ má právo takéto služby neprijať a vtedy je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny zájazdu. V prípade ak súčasťou zájazdu je aj doprava, je cestovná kancelária povinná poskytnúť objednávateľovi dopravu späť na miesto odchodu alebo na iné miesto návratu, s ktorým objednávateľ súhlasí, vrátane nevyhnutného ubytovania a stravovania.